اخبار

ارائه 7 نیاز فناورانه در رویداد اینوتکس 2023
 

ارائه 7 نیاز فناورانه در رویداد اینوتکس 2023

پیشقدم شدن مرکز نوآوری انرژیک برای ورود دانش بنیان ها به صنعت نفت؛

مرکز نوآوری انرژیک در خلال دوازدهمین نمایشگاه بین المللی نوآوری وفناوری اینوتکس (INOTEX 2023) با برگزاری یک جلسه هم اندیشی، 7نیازفناورانه شرکت های فعال هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد را به شرکت‎های نوآور وفناور حوزه نفت معرفی کرد
یکشنبه، 24 اردیبهشت 1402

به گزارش روابط عمومی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، محمد چهاردولی مدیرکل امور پژوهش وزارت نفت در این جلسه اظهار کرد: وزارت نفت خود را موظف دانست در این رویداد شرکت کند چرا که معتقد است یکی از صنایع پیشران کشور حوزه صنایع نفت و گاز است و باید در این زمینه مبحث دانش بنیان شدن صنایع نفتی را به سرعت عملیاتی کند.

وی افزود: ما در بخش پژوهش و فناوری در وزارت نفت این دغدغه را  داریم که فرآیند دانش بنیان شدن صنعت نفت را توسعه داده و آن را تسریع بخشیم و این اتفاقی است که در این مقطع با استقبال و حضور شرکت های فناور و دانش بنیان در حوزه نفت و گاز  شاهد آن هستیم.

چهاردولی ادامه داد: نمونه جدی بودن این دغدغه در وزارت نفت، هدفگذاری و به نتیجه رساندن بزرگترین طرح دانش بنیان کشور یعنی طرح احیای چاه هاست که در این راستا با اعتباری معادل 500 میلیون دلار پیگیری و اجرا می شود.

مدیرکل امور پژوهش و فناوری وزارت نفت اضافه کرد: در حال حاضر طی مرحله اول حدود 90 چاه در اختیار شرکت های دانش بنیان قرار گرفته تا این شرکت ها بتوانند چاه های مرده و کم بازده را مجددا به فعالیت مطلوب برسانند. این فرآیند چند سالی در وزارت نفت طول کشید تا مقدمات باز شدن دریچه ورود شرکت های فناور و ودانش بنیان به این عرصه انجام شود و البته ما در وزارت نفت بسیار به این موضوع امیدوار هستیم که سدی که حالا دیگر شکسته شده شرایط را به گونه ای فراهم آورد که صنعت نفت و گاز ایران با فعالان حوزه های دانش بنیان کارهای توسعه ای خود را ادامه دهد.

چهاردولی همچنین گفت: در سال های گذشته وزارت نفت 40 کلان پروژه را در قالب اعتباری یک‌هزار میلیارد تومانی برای خود مشخص کرده است که اکثرا در حال اجرا هستند و بخشی از آن‌ها در عین حال دستاوردهای بسیار خوبی داشته اند و در این میان اصلی ترین اتفاق این است که چنین یافته های مطلوبی بدست جوانان محقق شده است.

وی اضافه کرد: از نظر ما البته این گشایش کافی نیست و باید بیشتر به این روند وسعت و سرعت داد. به همین خاطر سند فناوری اولویت دار وزارت نفت در دستور کار قرار گرفته که فاز اول آن در آذر ماه سال گذشته رونمایی شد و در ادامه آن، زیر فناوری های اولویت دار نیز تجمیع و رونمایی  خواهد شد و در اختیار شرکت‎های فناور و دانش بنیان قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به چاره جویی برای سرعت بخشی به فعالیت دانش بنیان ها در صنعت نفت گفت: حرکت و شتاب علمی در کشور که از دهه 80 شروع شد هم اکنون به خود باوری رسیده است و به تعدد حضور شرکت های دانش بنیان در نفت منجر شده و در حال حاضر انبوهی از این شرکت ها در حال کار در صنعت نفت و گاز هستند، اما چالش اصلی این است که این شرکت ها بسیار کوچک مقیاس هستند که از نظر وزارت نفت باید به شرکت های بزرگ مقیاس متصل شوند.

چهاردولی افزود: بیشترین نیازهای فناورانه، ذیل فعالیت های شرکت ملی نفت ایران قرار دارد و به دنبال آن شرکت های بزرگ مقیاسی مانند شرکت ملی گاز و پالایش و پخش و پتروشیمی احتیاج به دانش بنیان شدن دارند و طبعا بهترین بستر برای نمود هرچه بیشتر شرکت های کوچک دانش بنیان با صنعت نفت و گاز هم افزایی هایی است که باید صورت بگیرد و امروز شرکت معظم گسترش انرژی پاسارگاد با هدف گفته شده در این رویداد پیشقدم شده است و همین اقدام باعث می شود تمام دستاوردهایی که دانش بنیان ها و فناورها به آن رسیده اند در اختیار صنعت بزرگ نفت ایران قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: همه باید دست به دست هم دهیم تا ظرفیت های نخبگان فناور و دانش بنیان را در صنایع نفت وگاز به کار گیریم و حال امیدواریم که روز به روز اخبار بیشتری در این زمینه منتشر شود.

این گزارش حاکیست در این جلسه 7 نیاز فناورانه شرکت های زیر مجموعه هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد به شرکت های فناور معرفی شد که دو طرح آن تحت حمایت طرح شهید بابایی بنیاد ملی نخبگان قرار دارد.

مهندس محمد ساکی کارشناس ارشد مهندسی نفت شرکت اکتشاف و توسعه و تولید پاسارگاد پیرامون نیاز فناورانه ای تحت عنوان "کاربرد هوش مصنوعی در پیش بینی و رفع چالش های مرتبط با تضمین جریان در چاه و لوله"را مطرح کرد.

همچنین مهندس سهیل مدنی کارشناس ارشد مهندسی نفت شرکت اکتشاف توسعه و تولید پاسارگاد دومین نیاز فناورانه در این رویداد را تحت عنوان "سیال حفاری با حداقل مواد جامد سازگار با مخزن چگالی بالا جهت حفاری مخازن فشار بالا" تشریح کرد.

این گزارش حاکیست مهندس میلاد رضایی  مدیر توسعه کسب و کار شرکت پتروکالا پاسارگاد کیش نیز "جمع آوری گازهای ترش همراه نفت برای تولید برق در مولدهای کوچک مقیاس بصورت موبایل" و همچنین"بازیابی و تصفیه آب های تولیدی از چاه های نفت و آب های خروجی از جدا کننده ها و نمک زداها"  را به عنوان سومین و چهارمین نیاز فناورانه مطرح کرد.

در ادامه نیاز فناورانه "تولید افزایه سیمان حفاری جهت بهبود لاگ سیمان" توسط مهندس همایونی کارشناس سیمان حفاری شرکت پژواک انرژی به عنوان خواسته  فناورانه پنجم به حاضران معرفی شد.

پس از تشریح این کارشناس صنعتی، نیازششم  فناورانه"ساخت سیال تکمیل چاه بدون ذرات جامد با وزن 105 PCFیا بالاتر" نیز از سوی مهندس میلاد رضایی به شرکت های فناور و نوآور و دانش بنیان حاضر در جلسه معرفی گردید.

بنا به این گزارش نیاز فناورانه هفتم ارائه شده در این نشست با عنوان "تامین مواد اولیه شرکت پلی اتیلن گستران البرز به منظور راه اندازی دستگاه تولید ورق های ژئوممبران از نوعMD "نیز طی توضیحاتی از سوی دکتر حمیدرضا اسکندری مدیر بازرگانی شرکت پلی اتیلن گستران البرز به شرکت های فناور معرفی شد.

 گفتنی است رویداد اینوتکس در حالی دوازدهمین دوره خود را تجربه می‌کند که اکنون تبدیل به بزرگترین رویداد نوآوری و فناوری در کشور شده است و هر ساله میزبانی بسیاری از شرکت های نوآور وفناور در حوزه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی  به صورت حضوری و مجازی را بعهده دارد.

 

تصاویر
  • ارائه 7 نیاز فناورانه در رویداد اینوتکس 2023
رتبه
اشتراک گذاری