اخبار

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم عنوان کرد؛ رونق اقتصادی و اشتغال حاصل اجرای طرح های گسترش انرژی پاسارگاد در قشم
 

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم عنوان کرد؛ رونق اقتصادی و اشتغال حاصل اجرای طرح های گسترش انرژی پاسارگاد در قشم


با احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم، با گذر از خام فروشی این محصول با قیمت بشکه ای 50 یا 60 دلار، به محصولاتی با قیمت 550 تا 600 دلار دست یافته ایم که این رویکرد، موجب ارز آوری بسیار مطلوبی برای کشور و به ویژه منطقه قشم شده است.
ﺳﻪشنبه، 03 خرداد 1401

مهدی نصیری، رئیس واحد نفت، گاز و پتروشیمی مدیریت نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم در حاشیه بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار سایت شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، گفت: ظرفیت های این جزیره بر اساس طرح جامع نفت و گاز و پتروشیمی و انرژی منطقه آزاد قشم، 5 واحد پتروشیمی، هر واحد با ظرفیت یک میلیون و 650 هزار تن برای تولید محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: اولین پالایشگاه تولید محصولات از نفت خام فوق سنگین توسط شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و بهین پالایش قشم احداث شده است که فاز اول این پالایشگاه در دی ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.

نصیری با اشاره به صادراتی بودن محصولات پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم گفت: در واقع با احداث پالایشگاه نفت فوق سنگین قشم، با گذر از خام فروشی این محصول با قیمت بشکه ای 50 یا 60 دلار، به محصولاتی با قیمت 550 تا 600 دلار دست یافته ایم که این رویکرد، موجب ارز آوری بسیار مطلوبی برای کشور و به ویژه منطقه قشم شده است.

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم در پاسخ به این پرسش که طرح  های شرکت گسترش انرژی پاسارگاد  به طور کلی چه تاثیری در رونق منطقه داشته است، گفت: شرکت گسترش انرژی پاسارگاد در حقیقت  از سال 1394 فعالیت های سرمایه گذاری و اجرایی خود را در منطقه شروع کرده است و در حال حاضر نیروگاه 500 مگاواتی قشم، پالایشگاه 70 هزار بشکه ای شرکت بهین پالایش، طرح مهم و استراتژیک ایستگاه نفتی حرا با ظرفیت 14.5 میلیون تن در سال و تامین یوتیلیتی های آب و بخار را در دست کار دارد.

نصیری همچنین با اشاره به اینکه مدیریت موجه و مطلوب این مجموعه منشا اثرات مثبتی در این منطقه آزاد بوده است، گفت:برای این طرح ها در مجموع 800 میلیون دلار سرمایه گذاری ایجاد شده است که بی شک تاثیر اقتصادی واشتغالزایی بالاتری را نیز رقم زده است.

وی اضافه کرد:هم اکنون یک نیروگاه 70 مگاواتی در مدار قرار دارد  و در عین حال نیروگاه 320 مگاواتی نیز به تازگی وارد مدار شده است.

مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم همچنین گفت: سال گذشته فاز اول پالایشگاه قشم به بهره برداری رسید و شایان توجه است که بدانیم در طرح توسعه ای این پالایشگاه، ظرفیت سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری و افزایش تولیدی  300 هزار بشکه در روز نیز وجود دارد. ضمن اینکه  به موازات آن، پالایش میعانات گازی 60 هزار بشکه ای در روز نیز در دستور کار قرار گرفته است  که زمین آن خریداری شده و پیمانکار هم برای شروع عملیات اجرایی مشخص شده  است.

نصیری در ادامه اظهار داشت: در زمان ساخت این پروژه ها بالغ بر 5 هزار نفر مشغول کار بودند و پس از بهره برداری نیز برای  بیش از هزار نفر فرصت اشتغال  پایدار ایجاد شده است که کاری قابل تقدیر و توجه است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت فعالیت در حوزه مسولیت های اجتماعی، گفت: هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد در حوزه مسئولیت های اجتماعی اقدامات بزرگ و ماندگاری انجام داده است چرا که  نگاه این مجموعه تنها یک هدف گذاری اقتصادی و صنعتی صِرف نبوده است.

نصیری افزود: این شرکت با ایجاد تاسیسات واحد های آب شیرین کن به توسعه آب شهری و روستایی جزیره نیز  کمک کرده است و به موازات آن احداث مدارس و مکان های ورزشی برای استفاده عموم مردم و در عین حال اقداماتی که جز فعالیت های خیرخواهانه و حمایتی تلقی می شود، گام های خیرانه بزرگی برداشته است.

تصاویر
  • مدیر نفت و انرژی منطقه آزاد قشم عنوان کرد؛ رونق اقتصادی و اشتغال حاصل اجرای طرح های گسترش انرژی پاسارگاد در قشم
رتبه
اشتراک گذاری