اخبار

صرفه جویی یک میلیارد مترمکعب گاز در سال با راه اندازی واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه
 

صرفه جویی یک میلیارد مترمکعب گاز در سال با راه اندازی واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه


ﺳﻪشنبه، 09 اسفند 1401

با راه‌اندازی و تکمیل واحد سوم بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه و اتصال آن به شبکه سراسری برق کشور در روزهای اخیر، صرفه‌جویی یک میلیارد متر مکعب گاز در سال برای کشور محقق شد.

به گزارش روابط عمومی هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد، علیرضا صدرآبادی، مدیرعامل شرکت تدبیرسازان سرآمد پاسارگاد به عنوان مجری این طرح گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی باظرفیت 1500 مگاوات و شامل 6 واحد گازی و 3 واحد بخار در زمینی به مساحت 110 هکتار است.

وی اظهار کرد: در سال 1390 پس از برگزاری مزایده سازمان خصوصی سازی و انتقال نیروگاه ارومیه به هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت تدبیرسازان سرآمد پاسارگاد، در جهت ارتقای بهره‌وری نیروگاه و صرفه‌جویی در مصرف سوخت، برنامه تبدیل نیروگاه گازی به مجموعه سیکل ترکیبی در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: پروژه توسعه‌ای احداث 3 واحد بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه از 1395 آغاز شده و پس از گشایش اعتبار اسنادی آن در آذرماه سال 1396 سرعت بیشتری به خود گرفت و پس از سنکرون موفق واحدهای 1 و 2 واحدهای بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه در سال های 1399 و 1400، سنکرون واحد سوم و تکمیل سه بلوک سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: با اتصال سومین واحد بخار نیروگاه ارومیه به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، توان اسمی تولید این نیروگاه به بیش از ۱۵۰۰ مگاوات افزایش یافته است.

صدرآبادی عنوان کرد: با بهره‌برداری از واحد سوم بخش بخار نیروگاه سیکل‌ ترکیبی ارومیه و تکمیل آن ، هر سال موجب یک میلیارد متر مکعب  صرفه‌جویی در مصرف سوخت می‌شود که این مقدار بیش از 16 درصد مصرف کل استان آذربایجان غربی است.

مدیرعامل شرکت تدبیرسازان سرآمد پاسارگاد با اشاره به اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه با برخورداری از ۶ واحد گازی و ۳ واحد بخار با ظرفیت 1500 مگاوات، یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین واحد‌های تولید برق در غرب کشور است خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری انجام شده در  بخش بخار سیکل ترکیبی نیروگاه ارومیه حدود 400 میلیون یورو است که مبلغ 385 میلیون یورو آن از طریق اعتبارات صندوق توسعه ملی به عاملیت بانک صنعت و معدن هزینه شده است. ​

 

تصاویر
  • صرفه جویی یک میلیارد مترمکعب گاز در سال با راه اندازی واحد سوم نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه
رتبه
اشتراک گذاری