اخبار

بازدید معاون وزیر نفت از توانمندی ها و دستاوردهای پروژه های سه گانه نفت و انرژی گروه گسترش انرژی پاسارگاد در قشم
 

بازدید معاون وزیر نفت از توانمندی ها و دستاوردهای پروژه های سه گانه نفت و انرژی گروه گسترش انرژی پاسارگاد در قشم


ﺳﻪشنبه، 04 بهمن 1401

مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت؛ در دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از توانمندی ها و دستاوردهای پروژه های سه گانه نفت و انرژی گروه گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت های زیر مجموعه آن در جزیره قشم بازدید کرد.
به گزارش روابط عمومی هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد، بازدید از برج تقطیر اتمسفریک و خلا و کوره اتمسفریک نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین ایران (پالایشگاه نفت سنگین پاسارگاد قشم) بزرگترین واحد تولید کننده قیر در کشور با ظرفیت یک میلیون تُن در سال با تولید قیر در گریدهای 50/40، 60/70، 85/100 ، دیدن توربین برق، اتاق احتراق، کمپرسور و توربین گاز سه تیکه نیروگاه تولید همزمان برق، آب و بخار پاسارگاد قشم از مهم ترین قسمت های بازدید معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور بود.
این پالایشگاه که یکی از شرکت های زیر مجموعه هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد محسوب می شود، توانایی عرضه سالیانه ۸۰۰ هزار تُن محصول LFS به عنوان خوراک ویژه واحدهای پالایشی در بازارهای داخلی و خارجی را با داشتن اسکله تخصصی بارگیری فله محصولات دارا است و نخستین واحد پالایشی جزیره قشم است.
فاز اول این پالایشگاه با ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز در دی ۱۴۰۰ با حضور آیت الله سید ابراهیم ر رییس دولت سیزدهم به بهره برداری رسید.
پالایشگاه نفت قشم نخستین پالایشگاه نفت فوق سنگین کشور است که بر مبنای نفت سنگین استخراج شده از میادین سروش و نوروز، غرب کارون و لایه نفتی کوروش طراحی شده است.
با توجه به محدود بودن مشتریان این نوع نفت و همچنین شرایط سخت تحریم که فروش نفت سنگین کشور را بیش از پیش با چالش مواجه کرده است، راه اندازی این پالایشگاه تاثیر بسزایی در کاهش تحریم های ظالمانه بر کشور دارد.
محصول دیگر این پالایشگاه که برای نخستین بار در کشور تولید و عرضه می شود، ما حصل مخلوط کردن برش های سبک جدا شده از برج های تقطیر اتمسفریک و خلا است که این محصول با مشخصات خاص و ویژه ای که دارد، خوراکی منحصر بفرد و سود ده برای پالایشگاه های دیگر، به ویژه پالایشگاه های مجهز به واحدهای شیرین سازی فرآورده های نفتی و همچنین واحدهای کاتالیستی و کراکینگ است.

تصاویر
  • بازدید معاون وزیر نفت از توانمندی ها و دستاوردهای پروژه های سه گانه نفت و انرژی گروه گسترش انرژی پاسارگاد در قشم
رتبه
اشتراک گذاری