اخبار

قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه فناوری همیار مهندسی(تفاهم) عنوان کرد:  توسعه فضای نرم افزاری صنعت نفت در گرو حمایت نهادهای مسئول
 

قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه فناوری همیار مهندسی(تفاهم) عنوان کرد: توسعه فضای نرم افزاری صنعت نفت در گرو حمایت نهادهای مسئول


محدودیت ها و تنگناهایی تحریمی موجب می شود شرکت های فعال در طراحی نرم افزارهای کاربردی صنعت نفت پیشرفت چندانی نداشته باشند و توسعه صنایع نفتی ایران نیز کماکان وابسته به کشورهای خارجی باقی بماند.
ﺳﻪشنبه، 22 آذر 1401

به گزارش روابط عمومی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد، دکتر ابراهیم شریفی قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه فناوری همیار مهندسی(تفاهم) در نشست با فعالان حوزه  تولید فناوری های بار اول که در حاشیه اولین کنفرانس و نمایشگاه فناوری محصولات دانش بنیان در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برگزار شد  با اشاره به وابستگی صنعت نفت ایران به نرم افزارهای خارجی گفت: توانایی تولید برخی از نرم افزارهای کاربردی صنعت نفت در داخل کشور وجود دارد اما عدم حمایت نهادهای مسئول از فعالان این حوزه باعث می شود صنعتگران همچون گذشته از نمونه های خارجی استفاده کنند و این در حالیست که کشور همچنان نیازمند شرکت های خارجی باقی بماند.
شریفی ادامه داد: محدودیت واردات و تحریم های موجود شرکت ها را واداشته از نرم افزارهای خارجی کرک شده و قفل شکسته استفاده کنند در حالیکه اگر از نرم افزارهای تولید داخل استفاده شود صنعت نفت ایران موانع پیش رو با موفقیت از سر می گذراند.
قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه فناوری همیار مهندسی(تفاهم) افزود: متاسفانه بی توجهی به حمایت از شرکت های تولید کننده نرم افزارهای تخصصی نفت، کشور را به مانند گذشته به شرکت های خارجی وابسته نگه داشته و هزینه های بسیار بالایی را به آنها تحمیل می کند. 
شریفی تصریح کرد: شیوه شکستن قفل نرم افزارهای خارجی موجب می شود رویکرد بهره گیری از انواع داخلی به فراموشی سپرده شده و این نرم افزارها، حضور بازارهای موجود را از دست بدهند.
وی با بیان این که نیازهای مذکور در نفت ایران  همواره احساس می شود گفت: اگر از طراحی وساخت ادوات و تجهیزات داخلی حمایت های لازم به عمل بیاید، توسعه این حوزه نیز شتابی مطلوب به خود خواهد گرفت  و کشور از خود استعماری های رایج در این زمینه رها خواهد شد. 
قائم مقام مدیر عامل شرکت تفاهم  ادامه داد: برای برون رفت از چنین وضعیتی بدون شک نهادهای حاکمیتی نقشی تعیین کننده به عهده خواهند داشت و ضرورت دارد در شرایط فعلی دستگاه های موثر از این رویکرد پیروی کنند تا تولید کنندگان داخلی بتوانند محصولات خود را در بازار عرضه کنند.
این مقام مسئول همچنین اظهار کرد: موضوع بسیار مهم این است که  اگر روزی تحریم ها برداشته شود صنعت نفت ایران برای رفع نیازهای نرم افزاری خود  باید هزینه های  میلیون دلاری هنگفتی  را متقبل شود که به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.
وی اضافه کرد:  متاسفانه شرکت های ما برای اینکه با مشکلات عدیده ناشی از این محدودیت ها روبرو نشوند مجبورند از نمونه های خارجی استفاده کنند که این مسئله باعث می شود تولید کنندگان داخلی امکان حضور در این عرصه را از دست بدهند و امتیاز این کار کماکان در انحصار شرکت های خارجی باقی بماند.
شریفی در خاتمه گفت: در هفده سال گذشته سود حاصله از این وضعیت نصیب شرکت های خارجی شده و شرایط به گونه ای رقم خورده که فروش محصولات داخلی توفیق چندانی نداشته باشد.

تصاویر
  • قائم مقام مدیر عامل شرکت توسعه فناوری همیار مهندسی(تفاهم) عنوان کرد:  توسعه فضای نرم افزاری صنعت نفت در گرو حمایت نهادهای مسئول
رتبه
اشتراک گذاری