اخبار

پیشی گرفتن تقاضای بنزین از تولید/ نیاز ایران به پالایشگاه بیشتر
 

پیشی گرفتن تقاضای بنزین از تولید/ نیاز ایران به پالایشگاه بیشتر


برنامه‌های توسعه‌ای نشان می‌دهد ایران قصد دارد ظرفیت پالایشی خود را از حدود ۲.۲ به ۳.۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۶ برساند. سرمایه‌گذاری موردنیاز برای افزایش هر ۱۰۰ هزار بشکه‌ ظرفیت پالایشی در روز، حدود ۳ میلیارد دلار است.
ﺳﻪشنبه، 17 اسفند 1400

به دلیل کمبود سرمایه گذاری های خارجی در سال های اخیر که در پی اعمال تحریم علیه ایران ایجاد شد، ظرفیت تولید پالایشگاهی ایران به ویژه تولید بنزین رشد خوبی داشته است، در حالی که مصرف بنزین همواره در مسیر صعودی بوده و تنها در ماه های نخست سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین شاهد توقف رشد مصرف بودیم. 

به گزارش مدیریت ارتباطات و توسعه برند گروه گسترش انرژی پاسارگاد به نقل از PetroView ، طبق آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، تقاضای بنزین در ایران پس از افزایش قیمت، از ۹۵ میلیون لیتر در روز به حدود ۷۵ میلیون لیتر در روز افت کرد. این آمارها همچنین نشان می دهد که تقاضا در تیر سال جاری به ۱۰۷ میلیون لیتر در روز رسیده است.

پالایش و پخش ادعا می کند که اگر کرونا نبود، تقاضا تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز نیز رشد می کرد؛ حال آن که ظرفیت تولید داخل حدود 106 میلیون لیتر در روز است.

 بر اساس آمارهای گمرک، ارزش صادرات بنزین ایران در سال 1399 حدود ۴ میلیارد دلار بوده است. با توجه به رشد قیمت بنزین و رسیدن آن به حدود 110 دلار بر بشکه در شرایط فعلی و انتظار بالا بودن قیمت ها در دوازده ماه آتی، در صورتی که اقدامات لازم در کنترل تقاضا و همچنین ایجاد ظرفیت های جدید انجام می شد این عدد می توانست برای سال ۱۴۰۰ به مراتب بالاتر باشد.

 گزارش پالایش و پخش همچنین ادعا می کند که تراز بنزین از سال ۱۴۰۱ منفی خواهد شد که به معنای پیشی گرفتن تقاضا نسبت به تولید است؛ خبری بد که ایران را در مسیر واردات این حامل انرژی قرار می دهد.

براساس برنامه فعلی ایران قصد دارد تا ظرفیت پالایشی خود را از حدود 2.2 میلیون بشکه در روز تا سال 26-2025 به 3.5 میلیون بشکه در روز برساند. لازم به ذکر است که طبق ادعای وزارت نفت، جهت افزایش ۲۰ هزار بشکه ای در روز به ظرفیت فعلی پالایشی به ۲.۵-۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

طبق گزارشات شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران از حدود ۹۰ درصد ظرفیت پالایشی خود در سال ۲۰۲۱ بهره برده است که نشان از رشد ۶ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ دارد.

ایران اخيرا فاز نخست پالایشگاه پارس بهین را فشم به ظرفیت ۳۵ هزار بشکه در روز افتتاح کرد، یکی دیگر از پروژه های بزرگ ایران در راستای افزایش توان تولید بنزین، پالایشگاه میعانات گازی سیراف در عسلویه با ظرفیت ۴۸۰ هزار بشکه در روز است. بالایشگاه های جاسک، آناهیتا و مهر خلیج فارس نیز به ترتیب با ظرفیت های 150،150 و 120 هزار بشکه در روز از جمله طرح های اصلی افزایش ظرفیت هستند.

فاز چهارم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس به ظرفیت ۱۲۰ هزار بشکه و همچنین طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه الوان به ۲۰۰ هزار بشکه در روز نیز در افزایش ظرفیت تولید بنزین موثر خواهد بود. 

ایران قصد دارد تا با یکپارچه سازی پالایشگاه و پتروشیمی به ارزش افزوده بیشتر دست یابد. بخش پتروشیمی در شرایط تحریمی توانست به خوبی رشد کند و در سال 21-2020 فروش 9 میلیارد دلاری را ثبت کند؛ انتظار می رود این عدد برای سال 22-2021 به ۱۲ میلیارد دلار برسد.

طبق اعلام وزارت نفت، ایران ۷۰ پروژه پتروشیمی به ارزش 36-35 میلیارد دلار نیز در مرحله ساخت دارد. این ظرفیت می تواند تولیدات پتروشیمی را ۵۰ میلیون تن در سال اضافه کند.

تصاویر
  • پیشی گرفتن تقاضای بنزین از تولید/ نیاز ایران به پالایشگاه بیشتر
  • پیشی گرفتن تقاضای بنزین از تولید/ نیاز ایران به پالایشگاه بیشتر
  • پیشی گرفتن تقاضای بنزین از تولید/ نیاز ایران به پالایشگاه بیشتر
  • پیشی گرفتن تقاضای بنزین از تولید/ نیاز ایران به پالایشگاه بیشتر
رتبه
اشتراک گذاری