اخبار

افزایش تولید نفت و گاز به معنای افزایش خام‌فروشی نیست
 

افزایش تولید نفت و گاز به معنای افزایش خام‌فروشی نیست


چهارشنبه، 12 خرداد 1400

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر اینکه افزایش تولید نفت و گاز به معنای افزایش خام‌فروشی نیست اعلام کرد که اکنون دو پتروپالایشگاه با ارزش ۷ میلیارد یورو در حال ساخت است.

به گزارش خبرنگار شانا، علی آقامحمدی امروز (دوشنبه، دهم خردادماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه انجام مطالعات توسعه میدان آزادگان و آغاز عملیات اجرایی طرح نگهداشت تولید گاز میدان‌های هما، وراوی و تابناک گفت: اگر بخواهیم اتفاقی در کشور بیفتد نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم و سرمایه‌گذاری هم باید با به‌کارگیری همه توان ملی باشد، فقط دولت نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما منابع نفتی کشور را به جای مالیات صرف اداره کشور کردیم و اکنون گذشتگان و صندوق‌های بازنشستگی هم می‌خواهند از این منابع بهره‌برداری کنند که با این روند پس از ۳۰ سال کشوری پیر و فقیر خواهیم داشت و این خطرناک‌ترین پدیده‌ای است که رخ می‌دهد، حتی تغییرات محیط زیستی، گرد و غبار و کمبود آب هم بدتر است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه افزایش تولید نفت و گاز به کشور اقتدار می‌دهد و در جایگاه جهانی هم بسیار مهم است، تصریح کرد: آمریکا، روسیه و عربستان زمانی در یک سطح با ایران تولید داشتند، اما اکنون به تولید روزانه ۱۰ میلیون بشکه رسیدند، ایران هم نمی‌تواند در این سطح باقی بماند زیرا خطایی راهبردی است.

آقامحمدی تأکید کرد: پس از اینکه نفت را به‌دست می‌آوریم هم می‌توانیم در پتروپالایشگاه‌ها فرآوری کنیم و افزایش تولید به معنای افزایش خام‌فروشی نیست و دو پتروپالایشگاه‌ عظیم هرکدام با سرمایه گذاری ۳.۵ میلیارد یورو در حال ساخت است.

وی افزود: منطقی این است که در آستانه برنامه هفتم توسعه مبنا را تولید روزانه ۴ میلیون بشکه و معادل ۴ میلیون بشکه گاز در نظر بگیریم که ۸ میلیون بشکه به اقتصاد داخلی تزریق می‌شود و مازاد آن برای سرمایه‌گذاری هزینه شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین اظهار کرد: در این زمینه هم برنامه‌ریزی شده و در یک برنامه ۲۵ ساله در صورتی که قیمت‌ها تغییر عمده‌ای نیابد امکان داریم از این محل هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار منابع برای سرمایه‌گذاری داشته باشیم.

آقامحمدی یادآور شد: امروز هم شرکت‌های داخلی به‌دلیل نعمت تحریم این کار را انجام می‌دهند از جهتی به‌دلیل اینکه پروژه از منابع مشترک است  گام بسیار مهمی به‌شمار می‌رود که در بخش‌های دیگر اقتصاد ایران هم نمود می‌یابد.

تصاویر
  • افزایش تولید نفت و گاز به معنای افزایش خام‌فروشی نیست
رتبه
اشتراک گذاری