اخبار

تجربه موفق دورکاری شرکت توسعه فن‌آوری همیار مهندسی (تفاهم) در دوره گسترش ویروس کرونا
 

تجربه موفق دورکاری شرکت توسعه فن‌آوری همیار مهندسی (تفاهم) در دوره گسترش ویروس کرونا


یکشنبه، 21 اردیبهشت 1399

با گسترش ویروس کرونا، شرکت‌ها باید تصمیمات پیشگیرانه‌ای در جهت سلامت فردی کارمندان و امور حساس شرکت گرفته و پتانسیل ایجاد تغییرات در برنامه‌ریزی‌های شرکت را فراهم سازند. بسیاری از شرکت‌ها با در نظر گرفتن فن‌آوری‌های جدید، کنفرانس‌ها و سفرها را محدود کرده‌اند. در این میان، شرکت توسعه فن‌آوری همیار مهندسی (تفاهم) همه کارمندان را از تاریخ 11 اسفند 98 موظف به دورکاری کرده است. در ابتدا بنظر می‌آمد، سختی‌های فراوانی در مورد چگونگی انجام کار وجود داشته باشد ولی با گذشت زمان، این شرکت قادر به مقابله با شرایط ایجاد شده گشت و تجربه موفقی در این زمینه کسب کرد. به هرحال آنچه باید به یاد داشته باشیم این است که، تهدید چه کوتاه مدت باشد و چه ماندگار باشد، مدیرانی که بتوانند شرایط دورکاری را فراهم کنند، از مزیت رقابتی قابل توجهی برخوردار خواهند بود.


محیط شرکت و ارتباط رو در رو، دارای خصوصیات منحصر به فردی در نوع برخورد افراد هست و در آن فرصت بیشتری برای تعامل غیررسمی و امکان درک بیشتری از افراد وجود دارد. لذا، این عقیده وجود دارد که برای مکالمات پر مخاطره، مباحث پیچیده، یا برای ایجاد روابط فی مابین، جلسات رو در رو ضروری است. اما اکنون زمان آن رسیده است که آن عقیده را به چالش بکشیم. اگر دورکاری توسط تکنولوژی‌های موجود به خوبی انجام شود، ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد داشت که در واقع می‌تواند آن را بهتر از حضور در محل کار کند. ما برای دورکاری در طول دوره ویروس کرونا از فناوری‌های زیر استفاده کردیم:
•    Slack، Skype و Go-To Metting ، فناوری‌هایی هستند که برای کنفرانس‌ها و جلسات ویدئویی از آنها استفاده می‌کنیم. لازم به ذکر است که کنفرانس ویدئویی در مقایسه با تماس صوتی، مزایای فراوانی دارد.
•    از بستر پیام‌رسانی گروهی Slack به عنوان ابزار ارتباط مؤثر استفاده شده است.
•    با استفاده از بستر پیام‌رسانی گروهی، کانال‌هایی ایجاد کردیم که امکان بیان شفاف، مرتبط، مکرر و براساس تقاضای اطلاعات را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، کانال پروژه‌ای به راه انداختیم که از آن برای به روز نگه داشتن افراد، انتشار سریع اطلاعات، آگاه سازی افراد از تصمیمات پیاده‌سازی پروژه و ضبط تصمیماتی که در این راه اتخاذ شده اند، استفاده می‌کنیم. کانال‌های مبتنی بر موضوع ایجاد کردیم که روشی ایده‌آل برای بحث در موارد موضوع خاص است و نیز کانال بررسی کد برنامه‌نویسی را برای بررسی و اظهار نظر درباره کدهایی که توسط برنامه‌نویس‌های شرکت از راه دور نوشته شده است، به راه انداختیم.
•    برای مدیریت کد از GitLab استفاده می‌کنیم. از برنامه‌ریزی پروژه و مدیریت کد گرفته تا نظارت بر کد توسط این سیستم به صورت یک برنامه واحد انجام می‌گیرد.
•    از Redmine برای مدیریت پروژه استفاده می‌کنیم. Redmine یک نرم افزار رایگان و منبع باز، مدیریت پروژه وب است. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد چندین پروژه و پروژه‌های مرتبط را در کنار هم مدیریت کنند. 
•    Slack ،Git ، GitLab، تقویم‌ها، جلسات و سیستم مدیریت پروژه، همه با هم لینک شده‌اند. 
 ویروس کرونا هنوز اینجا است؛ اما حتی با گذر از این بحران، همچنان با خطر مداوم تغییرات آب و هوا، بدتر شدن ترافیک در مناطق شهری و سایر بحران‌های جهانی روبرو هستیم. می‌توان با تبدیل دورکاری به یک قابلیت اصلی‌، سازمان‌های خود را در آینده بیمه کنیم.

تصاویر
  • تجربه موفق دورکاری شرکت توسعه فن‌آوری همیار مهندسی (تفاهم) در دوره گسترش ویروس کرونا
رتبه
اشتراک گذاری