اخبار

برنامه‌های پیش روی طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان
 

برنامه‌های پیش روی طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان


ﺳﻪشنبه، 31 فروردین 1400

تلاش در حصار محدودیت ها


صنعت نفت به عنوان یکی از شریان های حیاتی اقتصاد کشور در طی سالیان اخیر، تحت شدیدترین تحریم ها و محدودیت ها در سطح بین المللی واقع شده و فرازها و فرودهای بسیاری را پشت سر نهاده است. علاوه بر این موارد، مشکلاتی همچون بیماری کرونا نیز سبب شده تا همت تلاش گران این عرصه دو چندان گردد تا با تلاش مضاعف، ضرب آهنگ حرکت رو به تعالی این صنعت حیاتی و راهبردی کشور را توسعه دهند. شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی با اتکا به توانمندی نیروهای متخصص ایرانی توانسته است به اندازه توان، تعدادی از پروژه های حوزه بالادستی نفت و گاز این مرز و بوم را با کوشش و همت در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران به پیش ببرد. یکی از این پروژه ها، طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان است.
به گزارش روابط عمومی، طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان یکی از پروژه های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که اجرای آن طی قراردادی در خردادماه سال ۱۳۹۹ واگذار شد و شرکت خدمات مهندسی پژواک انرژی به عنوان مجری این طرح، مسئولیت بخش های مهندسی، پشتیبانی، تدارکات و تأمین کالا را در بخش های سطح الارض و تحت الارض بر عهده گرفته است. 
خلاصه شرح خدمات پروژه سیاهمکان عبارت است از:
•حفاری ۴ حلقه چاه جدید عمودی در گروه بنگستانی به عمق تقریبی ۵۰۰۰ متر.
•طراحی تفصیلی، اجرا و راه‌اندازی مجموعه تفکیک و تقویت فشار نفت به ظرفیت ۱۰ هزار بشکه در روز.
•اجرای خط لوله ۱۲ اینچ زیرزمینی گاز به طول تقریبی ۱۶/۶۲۳ کیلومتر از واحد تفکیک و تقویت فشار نفت جدید سیاهمکان تا واحد تقویت فشار بی بی حکیمه ۲.
•اجرای خط لوله ۸ اینچ روزمینی به طول تقریبی ۳ کیلومتر از واحد تفکیک و تقویت فشار جدید سیاهمکان و اتصال به خط لوله ۸ اینچ خروجی از چند راهه موجود سیاهمکان به همراه کلیه تاسیسات جانبی و راهبردی موردنیاز.
•احداث ۱۳/۵ کیلومتر خط انتقال ۶۶ کیلو وات برق تک مداره فلزی به همراه پست Outdoor به منظور تامین برق مجموعه تفکیک و تقویت فشار نفت سیاهمکان.
•اتصال چاه های ۲،۳،۴ و ۵ موجود سیاهمکان به مجموعه تفکیک و تقویت فشار نفت جدید سیاهمکان.
در ادامه به برخی از خدمات و پیشرفت های حاصل شده در طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان در بخش های سطح الارض و تحت الارض اشاره می شود:
بعد از تکمیل دو چاه محل نیمه کاره، دکل حفاری اول به موقعیت اعزام شد که حفاری چاه اول در موقعیت ۰۱۴ میدان سیاهمکان را آغاز نمود و اکنون در عمق حدود ۲۰۰۰ متری در حال ادامه حفاری است. برنامه بعدی، انتقال دستگاه حفاری دوم به موقعیت ۰۱۲ در آینده نزدیک و حفاری در موقعیت ۰۱۲ می¬باشد.
علاوه بر این، عملیات خاکبرداری یکی از موقعیت های جدید الاحداث به همراه گودال های آبگل و سوخت به اتمام رسیده و آماده خاکریزی و آرماتوربندی جهت اجرای پدهای سیمانی است که نتیجه آن، تکمیل موقعیت های ۰۳۰ و ۰۰۱ برای حفاری چاه های سوم و چهارم است.
از سوی دیگر، واگذاری و اجرای راه دسترسی به طول ۱۳ کیلومتر آغاز شده است و عملیات خاکی بوستر کلاستر نیز در شرف اتمام بوده و آماده عملیات خاکریزی و اجرای فنداسیون می شود. در بخش تامین کالا، کلیه کالاهای بخش تحت الارض منتج به قرارداد شده و در فرایند ساخت و تحویل است. کالاهای بخش سطح الارض نیز در مرحله ارزیابی فنی هستند.
شایان ذکر است با اتمام حفاری ۴ حلقه چاه جدید، بایستی میزان تولید از میدان ۴۰۰۰ بشکه افزایش یابد که دستاورد مهمی برای کشور به شمار می آید.

تصاویر
  • برنامه‌های پیش روی طرح توسعه میدان نفتی سیاهمکان
رتبه
اشتراک گذاری